Sunday 14 July 2013

PENTINGNYA KALSIUM UNTUK KESIHATAN WANITA

Wanita memerlukan lebih kalsium berbanding lelaki......

Kalsium adalah sejenis mineral yang sangat penting bagi tubuh badan manusia. Fungsi utama kalsium, yang sudah tentu diketahui oleh semua, adalah membina dan megekalkan kesihatan tulang . Namun selain dari ini, kalsium juga digunakan oleh tubuh badan dan pengawalan otot, fungsi saraf, mengawal keasidan dalam darah dan macam-macam lagi.
Namun kenapakah sering dikatakan wanita memerlukan lebih banyak kalsium berbanding lelaki? Ini adalah beberapa alasannya:-

1. Melawan Osteoporosis

Osteoporosis adalah sejenis penyakit yang sering dialami perempuan terutama apabila usia telah lanjut. Salah satu penyebabnya osteoporosis adalah kekurangan kalsium. Selepas umur 40 tahun, kepadatan tulang menurun dengan cepat dan ini mempengaruhi struktur tulang. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.

2. Memperbaiki masalah haid
Kajian telah menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium secara serentak boleh membantu dalam meringankan sakit semasa haid. Kalsium membantu dengan me 'relax' kan otot apabila ketengangan otot berlaku yang disebabkan oleh sakit haid.

3. Semasa Kehamilan
Semasa seseorang wanita hamil, keperluan nutrisi bertambah untuk menyokong perkembangan bayi dalam kandungan. Bayi dalam kandungan memerlukan kalsium untuk perkembangan jantung sehat dan degupan jantung yang teratur.


4. Semasa Menyusukan Anak
Antara kandungan susuibu adalah mineral kalsium. Ia amat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang, kuku dan gigi bayi menyusu. Amat penting bagi siibu mendapatkan kalsium yang cukup semasa beliau menyusukan anak. Kalsium mungkin diserap dari tubuh siibu untuk disalurkan ke susuibu, maka perlu menggantikan kalsium yang hilang ini.

5. Pengalkalian Tubuh
Kalsium adalah mineral alkalin. Ia berkesan memastilkan keseimbangan pH dalam tubuh.

6. Meringankan Stres
Kalsium membantu dalam mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, sistem saraf termasuklah penenang sraf. Ini menggalakan keselesaan tidur, stres, membaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

Itulah antara kenapa wanita memerlukan lebih banyak kalsium berbanding lelaki. Sumber makanan kalsium amatlah banyak.. Namun jika anda kurang minum susu, jarang makan sayur, tidak suka yogurt dan cheese..cuba pengambilan supplemen.. Lebih mudah...

Namun pastikan anda memilih supplemen kalsium yang premium?? Iaitu :

* Pilih produk kalsium yang mengandungi vitamin D dan magnesium

Pilihlah OSTEMATRIX dari Shaklee... Kerana:-

** 1 bj Ostematrix bersamaan dengan segelas susu tinggi kalsium. Mengandungi mineral magnesium, vitamin D, Zinc, Boron, Manganes dan kuprum.. Semua ini saling diperlukan untuk membina dan mengikat struktur tulang.
Selain dari itu banyak lagi manfaatnya seperti memelihara metabolisma kerangka dan otot, menyusun enzim yang membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis. Membantu masalah sembeli dan macam-macam lagi....


kalsium untuk wanita


Sekian sahaja untuk hari ini ya. Jika nak tahu lebih info atau nak beli supplemen shaklee pm saya...


Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 





* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


No comments:

Post a Comment