Wednesday 14 August 2013

APA BERLAKU APABILA ANDA BERHENTI PIL PERANCANG

Teringat saya kisah seorang teman yang berhenti dari hormon merancang kerana ingin mengandung semula. Bertahun juga teman saya ni guna kaedah ni. Bila beliau berhenti, hormon beliau memang jadi kacau bilau. Sehingga ada beberapa jenis makanan menjadi alergi. Period memang tak tentu, datang ikut suka je..

pil perancang


Apa sebenarnya berlaku? Saya mulakan dengan bagaimana Pil perancang bekerja...

Birth control pills work by doing three things: Stopping the ovary from releasing an egg (ovulation); preventing the uterus from allowing the fertilized egg to implant; and preventing passage of the sperm through the opening to the uterus (the cervix). Birth control pills contain small amounts of estrogen and progesterone which cause the body, specifically the brain, to register it has already released sufficient hormones. This artificial level of hormones prevents the ovary from releasing an egg.
(quoted from blisstree.com)

Pil perancang membekalkan hormon yang bertindak agar ovari tidak menghasilkan telur supaya tiada persenyawaan akan berlaku.


Apa berlaku bila berhenti Pil PErancang?

Hormon yang menghalang penghasilan telur dari pil perancang tadi akan dikeluar dari tubuh badan dalam beberapa hari sahaja. Tubuh badan akan mula menghasilkan hormon untuk menghasilkan telur dan persediaan untuk pensenyawaan semula. Dan haid pun mula terhasil semula.

Ada wanita yang akan terus menjadi subur semula dalam beberapa minggu sahaja. Namun ada pula yang mengambil masa berbulan. Setiap wanita akan mempunyai situasi yang berbeza.


Adakah normal jika haid datang lambat selepas berhenti pil perancang?

Menurut Mayo Clinic keadaan ini dinamakan 'amenorrhea'. Ini berlaku hanya kerana tubuh badan wanita berkenaan mengambil masa lebih lama untuk menghasilkan hormon kesuburan. Namun jika ini berlaku sehingga 3 bulan, better check jika anda mengandung. Jika ia masih berpanjangan lebih baik dapatkan nasihat dari doktor.


Adakah jerawat akan keluar lepas berhenti pil perancang?

Agak sukar nak katakan jerawat akan keluar atau tidak. Sepertimana yang kita ketahui ketidakstabilan hormon boleh menyebabkan jerawat timbul. Macam zaman remaja dulu.. Ada yang banyak jerawat ada pula kulit bersih je. Kita tidak dapat menghalang jika perkara ini berlaku, namun selalunya semua akan menjadi normal apabila hormon kembali stabil.


Adakah berat akan naik lepas berhenti pil perancang?

Menurut pembacaan saya, selalunya, semasa mengamalkan pil perancang berat badan mungkin akan naik dan 'water retention' boleh berlaku. Berat mungkin akan turun selepas berhenti pil perancang kerana berkurangnya retensi air. Namun ada juga wanita yang berlaku disebaliknya. Berat naik selepas berhenti. Apa-apa pun, amalkan pemakanan seimbang dan buat la senaman.


GLA COMPLEX membantu menstabilkan hormon

GLA membantu menstabilkan hormon slepas berhenti pil perancang



Menstabilkan hormon semula bergantung pada tubuh badan seseorang. GLA Complex dari Shaklee merupakan makanan tambahan yang membantu dalam masalah ini. Ia adalah sumber kepada asid lemak omega-6, antara asid lemak yang digunakan untuk penghasilan bahan kimia dalam badan, termasuklah hormon dan prostaglandins.

Seorang kawan saya telah mengamalkan GLA Complex lepas berhenti pil perancang.. Ini katanya..

Mengandung selepas pil perancang

Nak lebih info atau nak order? Boleh hubungi saya untuk info lebih detail...
(PS: Perniagaan secara jujur adalah polisi saya)

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 


* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




No comments:

Post a Comment