Wednesday 22 February 2012

OMEGA: MAKANAN PENTING UNTUK PERKEMBANGAN OTAK BAYI

DHA dan EPA adalah asid lemak omega-3 yang penting untuk kesihatan manusia.

Kepentingan Omega-3: Sangat diperlukan untuk perkembangan otak, sistem saraf dan mata. Omega-3 banyak terkandung pada mata dan retina kita. EPA menyokong jantung, sistem imun, dan tindak balas keradangan


MENGAPA PERLU DIMAKAN TERUTAMANYA OLEH IBU2 MENGANDUNG DAN MENYUSU:
  • Omega 3 tidak boleh dibuat oleh tubuh badan
  • Perkembangan otak dan retina berlaku khasnya semasa trimester kedua dan ketiga, dan sehingga 18 bulan hidup bayi.
  • Kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan yang lebih tinggi omega-3 boleh mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi.
  • Sekiranya Omega-3 tidak mencukupi, asid lemak akan diserap dari tubuh badan siibu yakni otak dan mata.
  • Kekurangan yang berpanjangan akan memberi kesan kepada perkembangan bayi (termasuklah bayi dalam kandungan)
  • Kebanyakkan Ibu mengandung tidak dapat memenuhi keperluan harian omega - 3 kerana tidak digalakkan untuk memakan makanan sumber laut termasuk ikan lebih dari 2 kali seminggu kerana dikhuatiri kandungan bahan cemar seperti merkuri tinggi.

Kesan pendedahan merkuri terhadap janin ialah:-
  • boleh menjejaskan perkembangan kanak-kanak, melambatkan berjalan dan bercakap, memendekkan tahap tumpuan dan menyebabkan masalah pembelajaran.  
  • Kepada bayi pula pendedahan kepada merkuri boleh menyebabkan kecacatan mental, pekak dan buta.


2 kajian yang telah menunjukkan kesan positif dalam memakan Omega 3
 (Ini saya copy paste dari cery mama faiz k):

KAJIAN 1
The Lancet pada tahun 2007, 11,000 wanita diuji.
Kesan tahap pengambilan makanan laut yang rendah (kurang daripada 340 gram) terhadap pembangunan kanak-kanak.Anak-anak wanita yang terlibat dalam kajian ini telah diuji dari umur 6 hingga 8 bulan. Dan didapati bahawa tahap pengambilan makanan laut yang rendah semasa mengandung memlahirkan kanak-kanak yang mempamerkan tahap IQ yang lebih rendah berbanding daripada mereka yang mempunyai tahap pengambilan makanan laut yang tinggi semasa mengandung.Bukan itu sahaja malah, ia juga menunjukkan bahawa anak-anak wanita dengan tahap pengambilan makanan laut yang lebih rendah mempunyai masalah-masalah lain seperti kurang kemahiran komunikasi dan kurang kemahiran motor halus serta beberapa isu-isu tingkah laku sosial.


KAJIAN 2
American Journal of Clinical Nutrition, 2007
Kesan daripada suplemen DHA pada wanita hamil. Suplemen yang telah dimakan dari bar bijirin yang ditambah dengan DHA. Suplemen bermula pada 24 minggu kehamilan sehingga kelahiran.
Dapati bahawa bayi wanita yang telah ditambah diet mereka dengan DHA semasa hamil menyelesaikan masalah dengan lebih baik berbanding daripada kumpulan ibu yang tidak menerima makanan diperkaya DHA.Banyak lagi kajian demi kajian dilakukan. Keputusan masih membawa kepada kesimpulan bahawa pengambil minyak ikan, dan khusus DHA, semasa mengandung boleh memberi bayi anda suatu permulaan yang baik dalam kehidupan.



Cadangan Pengambilan Omega 3 oleh ibu mengandung dan menyusu:-

Hanyalah sekitar 200 - 300 mg sahaja. Namun dicadangkan juga untuk mengambil sumber omega seperti minyak sayuran dan makanan laut seperti ikan yang mengandungi bahan cemar rendah. Ibu-ibu mesti berhati-hati dalam memilih suplimen Omega 3. Harga dan jenama tidak menjamin ia adalah minyak ikan yang bagus. Ikan boleh mengumpul toksin laut dalam sistem mereka, seperti PCB dan merkuri. Tambahan pula rantaian makanan ikan menjadikan lebih tinggi kepekatan toksin jahat yang kita mesti jauhi.Atas sebab ini suplimen Omega 3 mesti dihasilkan dengan teknologi yang tinggi dan melalui saringan yang ketat bagi memastikan ia benar-benar bebas daripada mana-mana bahan cemar.Terdapat piawaian antarabangsa yang ketat untuk memantau tahap pencemaran yang terdapat dalam suplimen Omega 3. Suplimen Omega 3 yang terbaik mesti bebas daripada sebarang bentuk pencemaran kimia. Oleh itu mereka menggunakan ikan yang didapati di bahagian yang paling bersih lautan dunia, mereka memproses ikan dengan cara yang tertentu supaya pencemaran sama skali dihapuskan.



Bagi ibu2 yang mencari produk omega-3, pilihlah yang terbaik ok.. Mengapa saya memilih produk OmegaGuard Shaklee?
 
  • OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.*
  • Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi *
     
     
    Nak lebih info lagi, hubungi saya:-

    EMAIL:   juliemauryn@yahoo.com
    SMS:      0122395501
    atau Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL (PM saya ok)
    Salam Sayang dari Heathy by NAture...
    **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
     
     

No comments:

Post a Comment