Monday 13 February 2012

MINUM BANYAK AIR JIKA MENGAMBIL VITAMIN SET PENYUSUAN

Sekiranya anda ingin telah membuat pilihan untuk meningkatkan susuibu anda dengan pengambilan vitamin, sila pastikan anda bersedia untuk memenuhi keperluan memimum air sebanyak 3 Liter sehari.

Ramai ibu2 yang bertanya kenapa susuibu saya dah nak kering atau tak meningkat walaupun telah memakan vitamin? Apabila ini berlaku, pertama-tamanya kaji semula pengambilan air kita. Adakah ia cukup 3L sehari. Peranan air dalam tubuh badan sangat besar. Bermula dari penguraian supplemet dalam perut sehinggalah penyaluran nutrient ke tubuh badan, semuanya memerlukan air. Air juga diperlukan untuk menyhah segala toksik dalam tubuh badan dan sterusnya mengeluarkannya melalui urin.

Bagaimana saya nak tahu air cukup untuk badan saya setelah mengambil vitamin?

Indicator terbaik boleh kita lihat sama ada kita kurang air atau cukup air ialah dengan melihat warna urin. Jika warna urin kita kelihatan terlalu kuning maka ini bermaksud terlalu kurang air. Pengambilan vitamin B complex akan membuatkan urin kita bewarna kuning tetapi sekiranya cukup air, warna urin sepatutnya 'pale yellow' bukannya terlalu kuning...


Ada pula kes dimana susuibu berkurang selepas mengambil vitamin. Ini jelas sekali berlaku kerana pengambilan air yang kurang, tidak selari dengan vitamin intake.
Vitamin boleh membuat darah kita lebih pekat kerana lebih banyak nutrient, maka perlu mengambil lebih banyak air agar penyerapan ke tubuh badan lebih efektif.

Antara tanda-tanda kurang air termasuklah:-


1. Kerap sakit kepala
2. Muka berjerawat
3. Senang moody dan susah hati.
4. Badan senang sakit2.

Semoga entry ini dapat memberi penjelasan atas kepentingannya pengambilan air untuk menjaga kesihatan tubuh badan dan memastikan susuibu tidak berkurang.

Jika anda inginkan lebih info ataupun mahu mencuba Produk2 Shaklee,  Contact saya ok:-

email: juliemauryn@yahoo.com
Hp:    012-239 5501
Add saya di Fbook: Julie Mauryn Gumpil
(PM saya ok)

Salam sayang dari Heathy by Nature 

No comments:

Post a Comment