Thursday 27 September 2012

MENGAPA SERING RASA PENAT DAN KELETIHAN

Rasa penat selepas senam berat atau bekerja berat tanpa berhenti adalah perkara biasa. Tetapi jika anda sering rasa penat, tanpa sebarang sebab... ini mungkin menunjukkan terdapat masalah yang serius atau terdapat penyakit tersembunyi yang anda tidak ketahui...(Mungkin je...)... Jika anda berasa terlalu lesu dan letih  lebih dari beberapa hari, ini adalah perkara serius dan adalah baik untuk berjumpa doktor secepat mungkin.



Simptom

Apabila anda terlalu keletihan, ini boleh menyebabkan beberapa perkara seperti jadi lemah, pening, penat, sesak nafas dan juga berdebar-debar. Jika keadaan keletihan datang secara tiba-tiba dan tidak hilang dengan tidur atau rehat yang mencukupi, ia mungkin menunjukkan isu kesihatan yang serius. Begitu jugalah jika keletihan diiringi oleh sakit kepala yang teruk atau sakit perut, muntah darah atau sakit dada.


SEBAB-SEBAB

Fizikal

Penyebab yang paling ketara adalah kurang tidur. Seorang dewasa memerlukan kira-kira 7 - 8 jam tidur setiap hari. Jika ini adalah punca masalah kepenatan, maka cuba adjust jadual tidur anda. Keadaan sekeliling juga boleh mempenggaruhi tidur anda seperti orang sebelah berdengkur dan bunyi bising.

Masalah hormon dan beberapa jenis ubat juga boleh menyebabkan rasa keletihan dan tidak bertenaga.  

Emosi

Kebimbangan dan kemurungan merupakan dua sebab yang mungkin membuat anda menjadi sentiasa letih. Jika anda sedang mengambil ubat anti-kemurungan, ubat itu sendiri juga boleh menyebabkan keletihan. Masalah keletihan  yang kronik kadang-kadang tidak mempunyai sebab yang jelas, tetapi ia mungkin juga disebabkan oleh tekanan/stress.

Jika sebab keletihan tidak diketahui, doktor mungkin akan cadangkan anda mengambil beberapa 'check up' berkenaan isu kesihatan. Ujian darah dan air kencing selalunya akan dibuat untuk mengetahui jika ada masalah anemia, infection atau diabetes. Pada kes yang sangat serius, mungkin perlu menjalani ujian untuk penyakit kronik.

Jika didapati sebab masalah keletihan adalah berpunca dari isu kesihatan, mungkin anda akan diberikan ubat untuk menyelesaikannya. Vitamin, supplement berasaskan zat besi dan program senaman dapat membantu anda dalam meningkatkan semula tenaga.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sebenarnya sudah ramai yang bertanya apakah supplement yang sesuai jika sering rasa letih. Saya cadangkan Multivitamin Vita-Lea, alah satu produk terungul Shaklee. Ini adalah sumpplement yang paling minimum perlu dimakan. Banyak lagi produk yang dapat membantu...



Vita-lea Shaklee adalah multi-vitamin dan mineral yang pertama dicipta didunia. Asalnya dikenali sebagai "Vitalize-Mineral". Peningkatan teknologi telah mengubah bentuknya dari cecair (90 tahun dahulu) kepada bentuk tablet yang dikenali sebagai Vita-lea.

Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang.

Tablet Vita-Lea disaluti dengan serbuk nutrisi - spirulina. Ia merupakan tablet multi-vitamin yang paling pantas larut dalam air dan ini menyebabkan penyerapannya ke tubuh badan adalah cepat.

Ujian klinikal telah membuktikan dengan pengambilan Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. Vita-lea telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public Interest pada tahun 2000.


MANFAAT UTAMA:

  • Penambahan Tenaga Segera - pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam aspek pembelajaran mahupun kerja seharian.

  • Pelengkap Nutrisi - Kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) and anaemia.

  • Keupayaan Sistem Produktif - Penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar

  • Metabolisma - Sangat membantu dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan.

  • Elemen Penting Pada Sel Tubuh - Menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon.

  • Melindungi Organ - melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati

Sekian untuk hari ni... Semoga diberkati selalu...



Berminat dengan produk Shaklee? Contact saya ya.....

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL
Atau like kat Fan Page: HEALTHY BY NATURE


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment