Wednesday 12 September 2012

Boleh tak 'BERDIET' jika saya BREASTFEED?

Jawapan untuk soalan diatas adalah 'BOLEH'.... tapi pastikan anda mengikut garis panduan berikut...

ENAM GARIS PANDUAN UNTUK DIET YANG SELAMAT SEMASA BREASTFEED

1. Tunggu sehingga anak anda mencapai sekurang-kurangnya 2 bulan sebelum memulakan diet anda.
Adalah baik jika anda tidak melakukan apa-apa berkenaan mengurangkan berat badan sebelum baby mencapai 2 bulan. Ini adalah kerana pada 2 bulan pertama merupakan masa untuk tubuh badan menstabilkan penghasilan susuibu. Maka adalah penting untuk memberi tubuh badan masa yang secukupnya untuk proses ini. Penghasilan susuibu boleh dipenggaruhi jika kalori harian anda tidak cukup. Secara purata, breastfeeding membakar 200-500 kalori, oleh itu, anda sentiasa membakar lebihan kalori biar pun tidak berbuat apa-apa.

2. Breastfeedlah sekerap mungkin tanpa had
 Kajian telah menunjukkan bahawa menysukan anak dengan lebih kerap dan penyusuan lebih lama daripada enam bulan meningkatkan penurunan berat badan ibu.

3. Pastikan memakan kalori yang cukup setiap hari (1500 - 1800 kal)
Pastikan kalori tidak kurang dari 1500 - 1800 kalori setiap hari. Terdapat kajian menunjukkan supply susuibu berkurang apabila pemakanan kurang dari nombor diatas.

4. Hadkan pengurangan berat badan sebanyak 1.5 pounds (0.68 kg) seminggu atau 6 pounds (2.72 kg) sebulan
Kebanyakkan ibu boleh kurangkan berat sebanyak 0.68kg seminggu tanpa menggangu supply susuibu  mahupun kesihatan baby mereka. Ini selepas baby berumur 2 bulan ya.. 

5. Jika anda ingin kurangkan kalori harian, kurangkan secaraperlahan (beransur-ansur)
Penurunan kalori yang mendadak boleh mengurangkan bekalan susu.Ini adalah kerana penurunan kalori secara tiba-tiba boleh menyebabkan tubuh badan siibu mentafsirkan ibu dalam "mod kebuluran" dan secara otomatik tubuh badan akan menghadkan kehilangan nutrisi dari badan seperti penghasilan susuibu.

6. Elakkan penyelesaian yang cepat
Trend masa kini untuk mengurangkan berat badan adalah dengan pengambilan produk yang menjanjikan penurunan berat badan yang cepat. Minuman diet, diet kurang karbo, ubat-ubatan untuk kurangkan berat badan dan lain-lain lagi tidak sesuai untuk ibu yang menyusukan anak.

 Apa yang mungkin berlaku jika seorang ibu menyusu kehilangan berat badan terlalu cepat?

  •  Jika penurunan berat badan terlalu pesat, kesannya bukan pada komposisi atau supply susu ibu,  tetapi pada nutrisi dan kesihatan siibu.
  •  Berdiet berlebihan boleh menyebabkan supply susu berkurang.
  •  Menurut Breastfeeding and Human Lactation (3rd Edition, Riordan, pp 440), di terangkan bahawa program penurunan berat yang pesat harus dielakkan oleh ibu menyusu kerana bahan cemar larut lemak dan toksin yang disimpan dalam lemak badan akan dibebaskan ke dalam susu apabila pengambilan kalori sangat-sangat terhad. (Kellymom.com tidak dapat menerangkan apakah definisi kalori yang sangat2 terhad)


3 TIPS PENTING UNTUK MENURUNKAN BERAT BADAN

1) Amalkan diet yang sihat - Kurangkan penggambilan makanan berlemak. Kurangkan makanan yang digoreng. Pastikan protin harian adalah cukup. 65gm sehari bagi ibu menyusu anak 6 bulan ke bawah. Dan 62gm jika umur baby 6-12 bulan.

2) Agihkan pemakanan - Agihkan jadual makan anda dari 2-3 kali sehari kepada 3 kali makan menu utama dan 2 snek.. Pastikan sajian 3 menu utama tersebut adalah kecil.

3. Bersenamlah pada tahap sederhana - Senaman jenis membina otot dapat membina atau mengekalkan otot. Namun jangan berlebihan ya. Pastikan pengambilan air mencukupi.

Inilah yang dapat saya sharekan dari pembacaan saya.. Ramai yang sudah tentu nak body slim semula selepas beranak, termasuklah saya. Namun apa-apa pun cuba patuhi guidelines diatas.. Hmmm.. Satu lagi pengorbanan seorang ibu kan???

Jika anda berminat tentang produk Shaklee untuk membantu anda menurunkan berat badan semasa perjalanan menyusukan anak.. KLIK DISINI

Sekian untuk hari ini..


 Interested dengan Shaklee???.. hubungi saya di..

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL
Atau like kat Fan Page: HEALTHY BY NATURE


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

2 comments:

  1. salam..singgah sini semula...

    gd info n byk info dlm blog ni...best baca psl breastfeeding..saya pon tgh usaha utk buat stok susu..

    neway, sudi2la jenguk blog sy lg k...tq :))

    ReplyDelete
  2. Salam. singgih sini juga.

    wah..wah..info yang sangat bagus! nanti rajin2 singgah blog kita tau..;D

    ReplyDelete