Thursday 13 June 2013

CEGAH SUSUIBU KURANG DI AWAL KELAHIRAN....

Terdapat berbagai faktor yang boleh menyebabkan supply susuibu kurang semasa menyusukan anak.
Antara sebabnya adalah:-

- menunggu terlalu lama untuk memulakan penyusuan susuibu
- tidak menyusukan baby dengan kerap
- Cara baby menyusu tidak betul (tidak 'latch' dengan betul)
- penggunaan ubat-ubatan yang boleh mempenggaruhi susuibu
- pernah membuat pembedahan payu dara
- kelahiran pra-matang
- pesakit diabetes yang bergantung pada insulin






Justeru itu, untuk meningkatkan susuibu, perlulah bersedia untuk buat tips di bawa ini:-

Selepas kelahiran, jangan tunggu terlalu lama untuk menyusukan baby. Sebaik sahaja kelahiran, dakap dan berikan sentuhan kulit ke kulit pada baby. Ini akan memberi ransangan pada tubuh badan anda. Selalunya dalam masa sejam selepas kelahiran, anda boleh cuba susukan baby anda.

Kerapkan penyusuan. Pada beberapa minggu pertama, susukan baby anda setiap 2 - 3 jam sepanjang masa. Penyusuan yang kurang dari ini mungkin menyebabkan kurangnya supply susuibu.

Beri perhatian kepada masalah penyusuan. Seperti contoh, sekiranya baby hanya gemar menyusu pada sebelah payu dara sahaja, cuba cari jalan untuk mengatasinya. Kerana jika ini kerap berlaku, ia akan menyebabkan supply susuibu berkurang. Anda mungkin perlu mengepam jika kes ini berlaku. Tapi sebaik-baiknya cuba ajar baby untuk menerima kedua-dua breast.

Jangan skip sesi penyusuan. Sekiranya anda tidak mempunyai pilihan, terpaksa berpisah dengan baby sementara waktu, dan pada masa tu adalah masa untuk baby menyusu, maka anda perlu mengepam untuk mengeluarkan susu dalam breast. Ini membolehkan penghasilan susuibu terus berlaku. Begitu jugalah jika baby tidur, anda mungkin terpaksa membangunkan baby.

Jangan beri puting sebelum baby mencecah usia 6 minggu. Minggu 6-8 selepas kelahiran adalah masa untuk menstabilkan supply susuibu anda. Hisapan dari baby adalah amat penting. Pemberian puting mungkin akan menjejaskan masa penyusuan dan seterusnya penghasilan susuibu mungkin terjejas.

Jangan guna sebarang ubat tanpa mengetahui ianya tiada kesan pada susuibu. Silalah bertanya pendapat doktor jika anda ragu-ragu.


Ini merupakan beberapa tips yang mampu saya sharekan hari ini.. Sekiranya anda telah mengikuti tips-tips diatas dan masih lagi mempunyai masalah supply kurang, cuba periksa cara pemakanan anda.. Mungkin mempunyai kekurangan.

Pemakanan seorang ibu menyusu perlu seimbang dan cukup. Seperti kita ketahui, penghasilan susuibu perlukan lebih kalori 400 - 500 sehari. Maka janganlah berdiet, kurang makan tetapi amalkanlah pemakanan sihat dan cukup. Makanan juga menjadi kunci kepada kesihatan tubuh badan siibu. Tubuh yang sihat dan cergas akan melancarkan lagi penghasilan susuibu. Ingat nutrisi mungkin akan diserap dari tubuh badan siibu untuk menghasilkan susuibu. Oleh sebab tu, pemakanan sihat membantu menggantikan nutrisi simpanan ini.

Sekiranya agak sukar untuk memenuhi keperluan pemakanan, apa kata cuba amalkan supplement breastfeeding Shaklee. Ia membantu memenuhi lopong-lopong pemakanan anda. Membantu meningkatkan kesihatan, buat badan lebih cergas, kurang stress, dan seterusnya membantu melancarkan penghasilan susuibu...




Jom baca Testimoni ini:

6 Mei 2013 yang lepas genap setahun saya fully breastfeed. Pengalaman saya menyusukan anak kedua ni tak sama dengan anak pertama sebab saya diuji dengan susu kering semasa dalam pantang.Abin memang asyik meragam je sebab tak puas menyusu.

Masatu dah nak masuk 3 minggu berpantang tapi susu makin sikit kalau pam atau mermet nak dapat 1oz pun susah sampai mak suruh campur susu formula.

Tapi saya belum patah semangat dan cuba set penyusuan SHAKLEE.Apa yang saya ambil adalah Vitalea,Vitamin c,B Complex,Alfafa dan ESP.

Saya ikut tips dealer yang saya beli time tu minum air at least 3 liter dan direct feed atau pam sejam sekali.Alhamdulillah dalam dua hari dah nampak kesan.

Susu dari 1oz bertambah sampai saya boleh dapat 7oz satu sesi.

Sangat syukur..Dan memang betul ESP ni bagi baby cepat kenyang sebab cawan pertama ESP yg saya minum dan menyusu sejam lepastu,Abin dah tak meragam dan tidur lena.Sampai sekarang saya masih makan vitamin2 ni.
Bagi saya Set Penyusuan SHAKLEE memang satu perlaburan yang berbaloi lah..




Sekian dan salam sayang selalu.....

Berminat nak tahu pasal supplement ni?? PM saya ya...

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 







* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease




No comments:

Post a Comment