Thursday 19 April 2012

KEBAIKAN ESP (SOYA)... BETULKAH TAMBAH ESP SUSUIBU LEBIH MERIAH?

Bertemu lagi kita di entry ESP ni... apabila orang baru bertanya tentang produk, kebanyakkannya mesti nak tau lebih pasal ESP..
Ramai yang dah dengar atau baca tentang apa ESP ni boleh buat.. Sebenarnya ESP ni hanyalah produk soya.. Ye, soya bean atau susu kacang yang biasa dijual tu...
Cuma bezanya Produk Shaklee ni special sikit... Sebelum bincang pasal ni, mari kita tengok apa kebaikkan soya ni... Ini saya petik dari http://www.sajionline.com.my/index.php/info-makanan/715-perihal-kacang-soya.html

 KEBAIKAN SOYA:

1. Ia merupakan makanan seimbang yang sangat baik dan murah daripada daging, susu dan telur.

2. Mengandungi 50 peratus protein bagi setiap 100 gm kacang soya, merupakan dua  kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu dan tiga kali lebih daripada telur.

3. Kaya dengan bahan mineral seperti kalsium, sodium, magnesium, zat besi dan fosforus.

4. Kaya dengan vitamin A, B, C, D serta lacithin.

5. Ia boleh dijadikan bahan pengganti susu bagi bayi yang mempunyai alahan terhadap susu lembu.

6. Protein soya boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung.

7. Mudah dicerna dan mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk membina dan membaiki tisu badan yang rosak serta membekalkan tenaga.

8. Mempunyai kadar lemak yang rendah dan kaya dengan protein, sesuai untuk pesakit jantung dan kencing manis.




Sebenarnya Shaklee merupakan syarikat yang pertama memperkenalkan Protein segera ini. Dr. Shaklee (pengasas Shaklee) mencipta ESP ini dengan satu rumusan pengasingan protein soya yang pertama pada tahun 1961..  Kenapa ESP ni special?





- Ia adalah dari soya asli. Bukan GMO. GMO ni adalah genetically modified organism atau Organisma ubahsuaian genetik. Ini bermaksud ESP ni adalah dari soya yang tidak dicampur dengan gen-gen lain.

- Cara pemprosesan soya adalah dengan menggunakan air bukan alkohol. Ini memastikan keseluruhan khasiat soya tersebut terjaga.

BETUL KE KALAU AMBIK SET PENYUSUAN TAMBAH ESP LEBIH UMPPPP?

Jawapan saya.. betul.. Janji ikut syarat mengepam dan minum air seperti yang sarankan. Ini adalah antara pengalaman ibu-ibu yang telah mengamalkannya

  • Susuibu akan lebih cepat dihasilkan.
  • Payudara cepat berat jika anak lambat disusukan ataupun sesi perahan tertunda.
  • Payudara mudah tegang dan tidak kendur/lembik
  • Perkembangan pembesaran anak yang berumur 1-6 bulan dimana si ibu mengambil ESP dan set B sebagai makanan tambahan akan melihat perkembangan anaknya yang cepat dan sihat.
Bagaimana cara bancuhan yang betul untuk ESP?

Bancuhkan 1 sudu besar ESP bersama air suam2 kuku seperti milo, susu atau oren.... Jangan bancuh dengan AIR PANAS kerana kandungan zat protien mudah musnah pada suhu yang tinggi.

Minumlah ESP 1 -3 kali sehari : antara dua waktu makan utama.
Sebagai contoh waktu selepas sarapan dan makan tengahari. Jika kita sarapan jam 8 pagi, amiklah ESP pada jam 10 pagi supaya perut kita tak lapar sementara nak menunggu masa makan tengahari jam 1pm.

P/S ESP bukan hanya untuk ibu menyusu k.. Sesiapa sahaja pun boleh....

Nak cuba vitamin Shaklee?  Boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL  
Atau like kat Fan Page:  HEALTHY BY NATURE
Salam Sayang dari Heathy by Nature...




No comments:

Post a Comment