Tuesday 24 April 2012

SET PENYUSUAN SET B.... CUKUP KE?

Saya sering mengatakan bahawa Set B adalah sesuai untuk ibu-ibu yang tiada masalah dalam penyusuan mereka.. Ini memang benar sebab ada yang mengamalkan set B hanya dapat menstabilkan supply  4 oz setiap sesi perahan. Dibandingkan sebelum mengambil set B, hasil perahannya tidak tetap.. Dipagi hari boleh dapat 4 oz. Diwaktu petang hasil perahan menurun kepada 2 oz.

Namun ada juga ibu-ibu yang bertuah kerana dengan mengambil set B sahaja supply mereka memang bertambah banyak. Seperti contoh, pengalaman seorang ibu juga seorang kawan Facebook saya.

Beberapa minggu yang lepas, kawan saya ni telah membeli Set B dari saya, sekadar nak mencuba katanya. Baby beliau berumur 2 bulan. Beliau hanya mampu directfeed baby kerana supplynya cukup-cukup sahaja.
Selepas seminggu memakan set B, ini sms darinya:-

Banyak juga supply, Sekarang ni saya pum 2 kali sehari ja. Sebab selalu directfeed sahaja.. Tapi kalau malam basah habis tilam sebab banyak supply...


Apa sebenarnya SET B ini?

Set B adalah kumpulan beberapa supplemen yang terdiri daripada:-

Vitalea Iron Formula: Multivitamin yang membekalkan nutrisi dan mineral harian yang diperlukan oleh tubuh badan..

Vitamin B complex: Membantu dalam penghasilan tenaga dalam tubuh badan. Juga sebagai anti-stress... Ingat 2 unsur ni sangat penting dalam penghasilan susuibu..

Vitamin C: Membantu miningkatkan imun sistem ibu dan anak yang menyusu. Menurut pembacaan, apabila kita sakit, ia mungkin akan menggangu proses penghasilan susuibu.

Alfalfa: Booster untuk meningkatkan susuibu...

Bagi saya Set B sahaja tidak cukup kerana saya ni kurang minum susu. Kalau minum cuma satu gelas sehari. Nak capai 1000mg kalsium sehari dengan pemakanan saya sahaja memang tidak cukup. Memang boleh rasa perbezaan apabila saya menambah ostematrix dan Energizing Soy Protein. Sebab itu saya amalkan set 3M sehingga sekarang...


Namun  diingatkan juga penghasilan susuibu akan terganggu sekiranya 2 perkara  ini tidak dititik beratkan:-

1. Bayi disusukan sekerap mungkin atau sesi perahan yang sentiasa konsisten....jangan TIDAK PAM hanya kerana payudara tidak bengkak. Pastikan pam sehingga payudara kosong, juga untuk mengelakkan BENGKAK SUSU atau clog duct.

2. Minum 3 L sehari. Cuba sediakan indicator. Saya sendiri mengamalkan pengambilan air 3L sehari yang disukat melalui botol.

Ini contoh stok seorang ibu yang mengambil Set B sahaja


Nak cuba vitamin Shaklee?  Boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL  
Atau like kat Fan Page:  HEALTHY BY NATURE
Salam Sayang dari Heathy by Nature...





No comments:

Post a Comment