Wednesday 18 April 2012

STRESS, LETIH = SUSUIBU MERUNDUM???

Disepanjang perjalanan penyusuan kita, sudah pasti banyak cabarannya. Salah satu cabaran adalah susuibu berkurang sebab kita letih atau stress. Melalui pengalaman saya, beberapa ibu yang saya kenal dan pembacaan laman-laman penyusuan, didapati apabila level stress kita tinggi, penghasilan susuibu adalah rendah. Tubuh badan kita sebenarnya bekerja 2 kali ganda dari biasa apabila menghasilkan susuibu. Apabila ditambah dengan dengan stress/tekanan... ini sudah tentu akan menyebabkan tubuh badan lambat untuk memproses menghasilkan susu.



Ada juga ibu-ibu yang bertanya apakah supplement yang sesuai bagi mereka yang menyusu/mengepam tetapi sering letih sebab terpaksa bekerja dan mengurus rumahtangga. Bagi situasi seperti ini, saya akan syorkan Eu Four Pack... 


Apa ada dalam Eu four Pack ini?


1) Vita-lea (Multivitamin) - Tubuh badan menggunakan banyak nutrisi untuk penghasilan susuibu dan untuk menangani tekanan dan keletihan. Pengambilan multivitamin akan mengisi semula nutrien anda yang telah digunakan. Ini membolehkan segala proses dalam tubuh badan kita berjalan lancar. Jika kita tidak mengisi semula nutrien yang hilang, lama-kelamaan tubuh badan akan menjadi sakit-sakit, cepat letih, cepat jatuh sakit dan lain-lain masalah lagi. Salah satu zat yang mustahak untuk tubuh badan adalah zat besi. Zat besi bertanggung jawap dalam penghasilan sel darah merah. Kekurangan zat besi mungkin akan menyebabkan ibu-ibu mengalami masalah mudah pitam atau pening apabila mengepam mahupun menyusukan anak. 

2) Vitamin B complex - Vitamin b complex adalah gabungan semua vitamin b yang diperlukan setiap hari oleh ibu dan anak untuk menyokong kesihatan sistem saraf dan metabolisme badan. Fungsi utama vitamin ini adalah membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein untuk ditukar kepada tenaga. Satu lagi fungsinya adalah sebagai anti-stress. Apabila kita berada dalam keadaan stress, vitamin b complex adalah nutrisi yang digunakan oleh tubuh badan untuk menangani kerosakan yang disebabkan oleh stress tersebut. Apabila stress, lebih banyak vitamin ini diperlukan dalam badan untuk menghasilkan tenaga. Vitamin ini juga mudah rosak, dengan asap rokok pun vitamin ini boleh rosak. Ada juga kajian mengatakan pengambilan pil perancang pun boleh memusnahkan vitamin b complex. Sebab itulah pengambilan vitamin b complex secara konsisten adalah dicadangkan.

3) Vitamin C - Vitamin C memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan pembaikan tisu, maka ini menjadikan ia penting untuk pembangunan bayi menyusu. Ianya juga sangat penting dalam pertumbuhan tulang, gigi dan kolagen (protein yang terdapat dalam saluran darah), tendon dan ligamen. Ia juga membantu meningkatkan keupayaan sistem imun untuk melawan penyakit. Sebagai vitamin yang larut dalam air, sudah tentu ianya disalurkan kepada baby menyusu. Dengan pengambilan vitamin c, sistem imun ibu dan baby boleh ditingkatkan. Apa kaitannya dengan membantu penghasilan susuibu? Apabila ibu sakit, penghasilan susuibu boleh terganggu.. Jadi kita kuatkan imun sistem kita agar kita lebih kuat menentang serangan virus dan bakteria.


4) Ostematrix (gabungan Kalsium, Magnesium, Vit D dll) - Ini adalah produk unik dari Shaklee.. Gabungan Ostematrix ni merupakan supplemen yang lengkap untuk pembentukan tulang. Kalsium merupakan satu entiti yang penting dalam susuibu. Selain pembentukan tulang, ia jugas penting untuk pembinaan sel darah, saraf, tulang dan gigi. Dari segi penghasilan susuibu pula, kajian telah menunjukkan Magnesium adalah satu mineral yang boleh meningkatkan tenaga agar ibu tidak cepat letih. Ada yang mengatakan biar malam kurang tidur, namun masih segar bila bangun di pagi hari.

Itulah antara fungsi-fungsi setiap vitamin dalam Eu Four Pack ini. Disini saya sharekan satu testimoni yang saya petik dari blog anakkuwiraku berkenaan Set ini....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Minggu lepas saya terima panggilan dari seorang ibu...dari suara beliau memang saya dapati beliau memang keletihan. Ibu ini menelefon saya untuk mengetahui set mana yang sesuai dengan keadaannya...setelah melihat situasi beliau, saya sarankan mengambil Eu Four Pack.

Kenapa Eu Four Pack?

Dalam kes ini, ibu ini mengepam dengan konsisten tetapi mungkin kerana terlalu keletihan pulang dari kerja membuatkan badan semakin lemah dan penghasilan susu juga terganggu. Maka saya sarankan pengambilan eu four pack sahaja.



Apa kata beliau selepas 5 hari?

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Namun saya ingin sarankan disini bahawa pengambilan vitamin sahaja tidak memadai untuk mendapat hasil susuibu yang banyak. Amalan yang perlu dititikberatkan ialah

1. Ibu perlu kerap menyusukan bayi atau mengepam secara konsisten tidak lebih dari 3 jam untuk setiap sesi.

2. Ibu perlu minum air sekurang-kurangnya 3 Liter sehari dan jangan sesekali skip meal.


Untuk sebarang pembelian set penyusuan, saya bekalkan jadual pam, panduan makan dan konsultasi untuk anda k...

Nak cuba vitamin Shaklee?  Boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL  
Atau like kat Fan Page:  HEALTHY BY NATURE
Salam Sayang dari Heathy by Nature...

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment