Tuesday 25 October 2011

VITAMIN E

Fungsi asas vitamin E adalah sebagai antioksidan. Ia juga sebagai pengawet asli dan mencegah bahan-bahan seperti Vitamin A dan C dan asid lemak penting dari pemusnahan dalam reaksi bersama oksigen.

Fungsi Vitamin E
  • Memelihara sel-sel darah merah , membran sel, oto-otot dan lain-lain tisu
  • Mencegah penuaan tisu
  • Membantu memelihara kesihatan kulit; menyembuhkan luka termasuk luka kebakaran
  • Membantu menghalang pembekuan darah terutamanya di kaki
  • Menentang beberapa elemen toksik yang wujud dalam udara, air dan makanan

MANFAAT SELENIUM BERSAMA VITAMIN E
 
Selenium berfungsi bersama vitamin E untuk melindungi dan memelihara sel membran, sel darah merah, otot tisu, dan lain-lain tisu. Kajian-kajian juga mengesyorkan bahawa selenium mungkin dapat memberi perlindungan terhadap sesetengah logam berat yang toksik seperti merkuri dan kadium. Penyelidikan kini sedang dijalankan untuk mengkaji cara menentukan samaada diet yang kurang selenium merupakan punca penyakit jantung kerana kepekatan selenium di otot jantung adalah tinggi.
Dalam semua fungsi ini, vitamin E dan selenium berpadu untuk meningkatkan keberkesanan.


KENAPA PERLU MAKANAN TAMBAHAN VITAMIN E

Hakikatnya kita banyak memusnahkan vitamin  ini dalam rantaian makanan.


GARISPANDUAN UNTUK MEMILIH SUPPLEMENT VITAMIN E
  1. Pilih yang bersumberkan semulajadi. - Lebih mudah digunakan oleh tubuh badan. Biasanya ditentukan dari label makanan tambahan. Satu huruf "d" yang kecil menunjukkan sumber semulajadi (d-alfa-tocoferol). Satu huruf "l" atau "dl" yang kecil biasanya menunjukkan sumber tiruan atau sumber kimia. (l-alfa-tocoferol atau dl-alfa-tocoferol).
  2. Carikan perkataan 'mixed tocopherol' atau ' mixed tocopherol concentrate' dalam label. - Ini merupakan campuran antara alfa-tokoferol dengan lain-lain tokoferol yang wujud dalam alamsemulajadi.
  3. Pilihan makanan tambahan vitamin E yang juga membekalkan Selenium. - Paduan ini bersifat senergetik, iaitu jika diserap bersama, keberkesanan setiap vitamin saling dipertingkatkan.
Semua info ditas dipetik dari pembacaan buku Dr Bruce Miller yang telah di terjemaahkan.







MACAM MANA PULAK DENGAN VITAMIN E SHAKLEE???

SHAKLEE PASS UNTUK SEMUA DIATAS!!!


Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik. Sekiranya anda pengamal vitamin E selain jenama Shaklee, pastikan juga anda membeli vitamin selenium supaya vitamin E anda dapat berfungsi dengan lebih baik.

Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil vitamin Pro- Vitamin  A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar kepada vitamin A bila diperlukan saja.

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia 'd' atau 'l'.
Bagi yang bertulis pada label dengan 'd' ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala 'l' adalah sumber tiruan atau sumber kimia. Mengapa perlu memilih sumber asli? Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.

Mungkin anda merasakan vitamin E Shaklee mahal berbanding vitamin E di luar sana [ dalam pasaran] tetapi kita perlu tahu nilai yang kita bayar. Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli dan lengkap dengan selenium.

Adakah kerana hendak jimat hari ini anda menanggung risiko yang besar kemudian hari?  

Renung -renungkan...... 

Jangan lupa cuba belek vitamin E yang ada di rumah anda! 




Boleh email kepada saya di juliemauryn@yahoo.com atau PM di FACEBOOK untuk konsultasi percuma apabila membuat belian dari blog ini.

Salam Sayang dari Healthy by Nature, Go Green!!...

No comments:

Post a Comment