Thursday 20 October 2011

BASIC DIETARY SUPPLEMENT FOR EVERYONE..

Beberapa kawan mengatakan "kesihatan saya ok, tapi nak juga makan vitamin untuk meningkatkan lagi kesihatan saya, apakah basic supplement yang boleh diambil?"...

Saya suggest bagi mereka yang ingin mengambil Basic Supplement, mulalah dengan

Vita-Lea Iron Formula
Sustaine Release Vita-C 500 gm
B-Complex
Alfalfa Complex



VITA-LEA IRON FORMULA

Multivitamin & Multimineral
 


Makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki.  Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Mengandungi lebih nutrien, tenaga dan perlindungan

Pakar kesihatan mencadangkan semua orang dewasa mengambil makanan tambahan harian bagi menyokong kesihatan secara menyeluruh.  Walau bagaimanapun, pengambilan makanan tambahan biasa menyebabkan tubuh mendapat nutrisi yang tidak seimbang. Vita-Lea adalah formulasi premium yang disokong oleh tujuh kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dan kualiti yang luar biasa.

Dengan Penggunaan harian Vita Lea boleh:

  • Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh*
  • Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata*
  • Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi*
  • Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas*

SUSTAINED RELEASE VITA-C 500mg

Tubuh badan kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C. Vitamin C hanya boleh di salurkan pada tubuh dengan pemakanan. Oleh kerana itu, sesiapa yang pemakanannya tidak mencukupi atau tidak memakan buah-buahan yang cukup dinasihatkan untuk mengambil Vitamin C.


Antara menafaat mengambil Vitamin C adalah:

Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat. Pengamal Vitamin C selalunya akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yang menghidap darah tinggi amat digalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan stroke dan jantung tersumbat.

Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.

Vitamin C juga berperanan dalam pengeluaran hormone antistress dan interferon (hormone fungsi imun). Mengikut doctor Bruce Miller, the more you stress the more you need vitamin C. Kita tahu bahawa stress boleh memusnahkan vitamin C dan oleh kerana kekurangan vitamin C sistem keimunan kita menjadi lemah dan mudah diserang penyakit.

Penyakit skurvi adalah akibat kekurangan vitamin C. Sesiapa yang mengalami pendarahan pada badan, lebam-lebam, gusi mudah berdarah, gigi mudah tercabut dan luka lambat sembuh, pendarahan dalam otot dan sendi adalah disebabkan kekurangan vitamin C.

Jelas sekali vitamin C adalah umpama gam yang melekatkan sel-sel lalu menjadikan tisu-tisu dalam badan kita tidak mudah koyak atau terluka. Mereka yang sedang sakit adalah disarankan mengambil vitamin C pada dos yang lebih tinggi bagi mempercepatkan proses penyembuhan.

Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran lima kali sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui air kencing. Menurut Dr Bruce Miller, dos yang dicadangkan ialah 500mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji Oren. Jika kita mampu, tidak perlulah menelan pil tetapi jika sebaliknya adalah dinasihatkan agar mendapatkannya dalam bentuk tablet.



VITAMIN B-COMPLEX

Vitamin B-Complex adalah vitamin larut air yang sangat diperlukan oleh tubuh badan kita. Vitamin ini mengandungi thiamine (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin  (vitamin B3), pantothetic acid (vitamin B5), pyridoxine (vitamin B6), biotin, folic acid dan cobalamins (vitamin B 12).


Setiap jenis vitamin B dalam B-complex mengandungi struktur yang unik yang juga mempunyai fungsi yang khas dalam tubuh badan. Vitamin B1, B2, B3, and biotin bertindak dalam aspek berbeza dalam menghasilkan tenaga. Vitamin B6 adalah diperlukan oleh metobolisma asid amino dan vitamin B 12 dan asid folic pula bersangkut paut dalam bahagian sel tubuh badan.

I quoted form Wikipedia on B Complex:

B vitamins are a group of water-soluble vitamins that play important roles in cell metabolism. The B vitamins were once thought to be a single vitamin, referred to as vitamin B (much as people refer to vitamin C or vitamin D). Later research showed that they are chemically distinct vitamins that often coexist in the same foods. In general, supplements containing all eight are referred to as a vitamin B complex. Individual B vitamin supplements are referred to by the specific name of each vitamin (e.g., B1, B2, B3 etc.).

The B vitamins may be necessary to:
  • Support and increase the rate of metabolism
  • Maintain healthy skin, hair and muscle tone
  • Enhance immune and nervous system function
  • Promote cell growth and division, including that of the red blood cells that help prevent anemia
  • Reduce the risk of pancreatic cancer - one of the most lethal forms of cancer - when consumed in food, but not when ingested in vitamin tablet form.
All B vitamins are water-soluble, and are dispersed throughout the body. Most of the B vitamins must be replenished regularly, since any excess is excreted in the urine.



ALFALFA


Alfalfa sudah dikenali sejak berzaman sebagai galactagogue, di negara2 Barat. Menurut kellymom.com, daun alfalfa yang diambil bersama Lactuca Virosa (sejenis kubis liar) dapat meningkatkan pengeluaran susu ibu antara 50-100%.

Walau bagaimanapun, alfalfa bukan sekadar makanan penambah susu. Ia ada 1001 kebaikan yang pastinya dapat dinikmati oleh semua golongan, termasuklah golongan bapa, wanita muda, lelaki dan warga emas.
Alfalfa cambah (alfalfa sprout) boleh didapati di pasar-pasaraya dan kadangkala dicampur dalam salad. Batangnya halus dan daunnya kecil. Boleh dimasak dan dicampur dalam sayur. Resepi memasak alfalfa sprout BOLEH KLIK DI SINI.

 
Alfalfa adalah:



Deeply Rooted Nutrition

Alfalfa is a storehouse of nutrients. Its tap root reaches down as deep as 6 meters, searching out nutrients and minerals from deposits in the soil, while its leaves gather large amounts of chlorophyll through the natural process of photosynthesis.

Alfalfa Complex is a Shaklee Signature Formula originally developed by Dr. Shaklee in the 1950s.

We use only the finest alfalfa grown in California, ensuring a wide range of nutrients, including calcium, phosphorous, iron, and magnesium, as well as chlorophyll, bioflavonoids, trace minerals, and vitamins.

  • Natural Source of alfalfa
  • Each serving provides 300mg of calcium, about as much as in a glass of milk
* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.


Product Code:
10159  Alfalfa (S) (330 tablets)
10162 Alfalfa (L) (700 tablets)

Sumber : Shaklee.com.my
Khasiat daun alfalfa, selain membanyakkan susu ibu:

  1. Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
  2. Melegakan sakit sendi dan belakang.
  3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  5. Memberi kelegaan semasa haid.
  6. Merawat arthitis
  7. Bagus untuk elergi dan ekzema
  8. Merawat asma
  9. Mencuci usus bagi membuang toksik
  10. mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkita dalam buah pinggang
  11. Meneutralkan asid dalam badan
  12. Merawat masalah keputihan pada wanita
  13. Membesar dan menegangkan payudara
  14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
  15. Memulihkan urat selepas bersalin
  16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  17. Meningkatkan stamina seorang suami
  18. Melegakan sembelit (tapi kalau kurang minum air boleh jadi sembelit tau!)
  19. Dan banyak lagi untuk disenaraikan…
AMARAN : Alfalfa TIDAK BOLEH diambil oleh pesakit SLE



PEBEZAAN SHAKLEE

Kemajuan Saintifik

  • Disokong oleh tujuh kajian klinikal
Mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif
  • Teknologi salutan mikro membantu dalam pembebasan segera di dalam perut untuk meningkatkan penyerapan asid folik dan vitamin B penting yang membantu menghasilkan dan memelihara sel-sel baru. 
Kualiti yang luar biasa

  • Lebih daripada 340 ujian kualiti dilakukan setiap kali Vita-Lea dihasilkan

Terdapat banyak Testimoni mengenai Basic Supplement ini termasuklah kurang sakit, lebih bertenaga, nampak 10 tahun lebih muda dan banyak lagi, yang sudah pasti kesihatan ditingkatkan apabila diambil setiap hari.
Jika ingin memesan sila email saya di juliemauryn@yahoo.com atau PM di facebook pun boleh...

    No comments:

    Post a Comment