Sunday 20 November 2011

TESTIMONI BABY UNDERWEIGHT

 Testimoni ini saya copy and paste dari blog Upline saya (anakkuwiraku.com) berkenaan Baby underweight....... Tidak diedit ok...
 Katanya:-


Ini ialah mesej yang ibu terima dari auntie Yusniza semalam ...

"Before ini Yus bawa baby for check up and doctor kata baby Yus underweight. Then doctor tu kata nutrisi dalam susu badan Yus yang kurang...tapi sejak Yus makan vitamin Shaklee ni nampak pertambahan berat baby Yus. Sebelum2 ini selalunya dia naik 100mg atau 200mg sahaja. Baru2 ni g check up baby Yus naik 500mg"

Sebenarnya ibu mengenali auntie Yus semasa bulan puasa baru ini..beliau mendapat no telefon ibu dari sebuah forum. Setelah sebulan mencuba produk Shaklee, beliau mendapati anaknya masih bermasalah berat badan yang tidak ideal. Beliau meminta consultation ibu mengenai hal ini dan ibu mencadangkan agar beliau mengambil 2 multivit sehari iaitu pagi dan malam. Dan alhamdulillah kini beliau sangat berpuashati dengan apa yang beliau amalkan dengan pemakanan yang sihat menghasilkan susu yang penuh nutrisi.

Benarlah term yang digunakan oleh doktor tersebut...seandainya bayi itu mengalami berat yang tidak ideal atau erti kata lain underweight dan ianya berlarutan maka dapat disimpulkan bahawa susu ibu itu BUKAN tidak berkualiti TETAPI HANYA KURANG NUTRISI. Maka untuk memastikan susuibu penuh nutrisi pastikan kta mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat selain pengambilan vitamin yang bersesuaian. Jika anda mempunyai masalah untuk membeli vitamin maka boleh dapatkan daripada horpital kerajaan kerana kerajaan juga prihatin dan tidak mahu rakyatnya hidup dengan kekurangan zat. Namun jika anda berkemampuan, tidak salah kita memperuntukkan sedikit kewangan untuk memberikan tubuh kita serta anak dengan sesuatu yang baik.

Salam sayang dari ibu..


Saya memang bersetuju dengan pendapat diatas.. Sekiranya pemakanan kita tidak seimbang atau tidak mencukupi dari segi nutrisi, adalah lebih baik jika kita mengambil vitamin2 untuk memenuhi keperluan nutrisi untuk baby kita. Ini juga di tegaskan dalam banyak bahan bacaan mengenai Breastfeeding. Antara yang popular di internet adalah kellymom.com. Ini katanya:


The Recommended Intakes (RI) for nutrients have a wide safety margin built in – if you do not meet the RI for a nutrient, it does not mean that you are deficient. If a mother does not get adequate amounts of certain nutrients (such as vitamin B6, vitamin B12 or iodine) it can decrease nutrient levels in her milk, however this is usually only a problem in areas of malnutrition. The best solution in such cases is to improve or supplement the mother’s diet.
(http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/mom-vitamins.html)

Sekian dan salam sayang dari Healthy by Nature. Boleh hubungi saya di juliemauryn@yahoo.com

No comments:

Post a Comment