Monday 27 August 2012

STRESS DAN KESANNYA PADA KESIHATAN

Kita sering dinasihati untuk jangan stress dalam kehidupan harian kita. Tidak kiralah jika anda seorang ibu menyusukan anak atau seorang lelaki yang perlu bekerja sehingga larut malam.. Stress akan memberi kesan pada kesihatan anda jika tidak mempunyai pemakanan yang cukup dan seimbang..

Stress merupakan satu keadaan dimana badan kita mengalami apa sahaja kerosakan, ini termasuklah kerosakan sel-sel atau sel mati.

Apabila kerosakan ini berlaku, maka perlulah ia diperbaiki. Jika gagal untuk membina semula sel-sel yang rosak akibat stress, badan kita akan mula sakit.. 


JENIS-JENIS STRESS

Terdapat 3 jenis stress:-
1) Jangka Pendek
2) Jangka Panjang (Berterusan)
3) Multiple Stress

KESAN-KESAN AKIBAT STRESS TERMASUKLAH:

Selera berkurangan
Muntah
Demam
Masalah Penghadaman
Pening-Pening
Kesakitan
Cirit birit
Kehilangan air dalam badan, zat-zat hilang melalui air kencing


APA YANG BERLAKU PADA BADAN APABILA STRESS

Apabila kita stress badan akan bertindak cara yang sama iaitu:-

Tubuh badan akan memberi signal pada kelenjar2 pitutiary untuk menghasilkan hormon anti-stress dan ini menyebabkan tubuh badan untuk bersedia untuk sebarang kecemasan..




TIGA TAHAP STRESS DAN KESANNYA PADA TUBUH BADAN

TAHAP 1:- BERJAGA-JAGA (ALARM STAGE)

Apabila kita stress, tubuh badan akan mempersiapkan diri kita pada tahap berjaga-jaga (alarm stage). Tidak kesahlah penyebab stress tersebut adalah kita nak terjun dari kereta yang sedang bergerak, mahupun nak jumpa bos pada keesokkan hari untuk minta naik gaji... Apa yang sebenarnya berlaku adalah tenaga, garam dalam badan, zat galian di persiapkan untuk bersedia menentang sebarang keadaan yang akan diharungi.

Antara perkara yang berlaku adalah:-
  • Protin diambil dari kelenjar thymus + Lymph untuk mendapatkan gula
  • Tekanan darah meningkat
  • Zat galian diambil dari lutut
  • Lemak digerakkan dari tempat simpanan
  • Lebih banyak garam disimpan
  • dan lain-lain lagi

TAHAP 2 - BERTAHAN (RESISTANCE)

Tahap bertahan adalah keadaan dimana banyak sangat stress yang berlaku, satu demi satu crisis timbul, masalah tak habis-habis selesai. Disini tubuh badan terpaksa terus bertahan dan sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga pada suatu jangka masa yang lama. Tubuh badan tidak mempunyai masa untuk kembali kepada keadaan yang relax. 

Satu contoh keadaan stress tahap 2 adalah:-

Seorang ibu, Alice, 30 tahun, yang merasa tertekan kerana terdapat perubahan pada tempat kerjanya, yang mungkin akan menyebabkan dia dibuang kerja. Pada masa yang sama anaknya disekolah mempunyai masalah sosial. Ibunya pula baru mengalami kecederaan dan perlu seseorang untuk menjaganya. Dan Ibunya lebih suka jika Alice menjaganya. Dan ini telah berlaku sejak dulu lagi dimana ibunya sering minta bantuan Alice berbanding dengan kakaknya yang lain. Dan Alice cuba untuk membantu sebanyak yang boleh sehingga dia sendiri terasa terperangkap...

Jika keadaan seperti ini berlarutan, tubuh badan sentiasa cuba untuk memperbaiki kerosakkan dengan menggunakan nutrien dalam tubuh badan. Sekiranya kita mempunyai diet harian yang cukup untuk membekalkan nutrien ini, maka tubuh badan dapat bertahan. Tetapi apabila pemakanan dan nutrien simpanan kita tidak mencukupi untuk menampung kerosakan maka kita akan masuk ke tahap ketiga.


TAHAP 3 - KELETIHAN/KELESUAN (EXHAUSTION)

Apabila keadaan stress tidak pulih dan tubuh badan tidak kembali ke tahap seimbang, akhirnya anda akan keletihan. Kegagalan baikpulih akan menyebabkan penyakit mulai datang. Otak akan kehabisan tenaga untuk bergerak. Tubuh badan yang keletihan sudah tentu tidak dapat berfungsi dengan baik. 

Ini adalah beberapa perkara yang berlaku pada tahap ini:-

  • Stress berpanjangan menyebabkan protin diambil  dari darah, hati, buah pinggang dan lain-lain bahagian badan.
  • Asid dalam perut mula meningkat
  • Akibat kerosakkan protin, selaput usus akan terhakis dan boleh mengakibatkan ulser usus
  • Tulang menjadi lemah kerana kehilangan Kalsium.

Hanya satu sahaja ubat untuk keletihan iaitu berehat dan tidur. Pada masa ini tubuh badan akan di baik pulih dengan segala nutrien dalam tubuh badan kita...

Sebab itulah penting untuk mendapatkan makanan yang seimbang dan cukup setiap hari.. Pencegahan adalah wajib bagi mereka yang sering stress...

Apakah supplement yang penting jika anda sering stress?? Semua supplement akan memberi manfaat.. Namun yang paling minimum sudah tentulah Set Family Wellness...

Jika anda antara yang sering stress dalam kehidupan harian, fikirkanlah untuk mengambil supplement sebagai makanan tambahan..  Apalagi jika anda seorang ibu yang menyusukan anak........
  

Sekian untuk hari ni ya...


Kalau berminat dengan supplement, boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-

EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL
Atau like kat Fan Page: HEALTHY BY NATURE





**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.







No comments:

Post a Comment