Sunday 21 April 2013

MASALAH RAMBUT GUGUR

Sebulan lepas, relax2 sikit, saya pergi ke salun rambut untuk cuci rambut..
Terkejut juga bila Amoi yang cuci rambut tu cakap rambut saya dah banyak gugur.. terutamanya dibahagian hadapan kepala.. katanya dah jadi nips dan seolah-olah tidak normal... Dalam hati saya memang terasa takut, takut jadi botak.. bapa dan abang2 ada yang botak juga...
Mujur juga Amoi cuci rambut tu share beberapa tips pada saya...
Sebelum saya share, mari fahami konsep pertumbuhan rambut ni....


Ada 3 peringkat kitaran pertumbuhan rambut yang normal iaitu 
anagen (pertumbuhan), telogen (berehat) dan katagen (pertumbuhan semula).

Anagen -- ia menunjukkan proses rambut baru tumbuh dari dasar folikel dan fasa ini lazimnya berlangsung selama beberapa tahun untuk menghasilkan rambut yang tumbuh sepenuhnya.

Telogen -- rambut yang matang hanya terikat secara longgar pada akar rambut. Rambut ini kebiasaannya gugur selepas beberapa bulan atau ditolak keluar oleh rambut seterusnya yang tumbuh dari bahagian bawah.

Katagen -- rambut berhenti daripada tumbuh, pada masa yang sama akar rambut mengecut. Dasar folikel akan berkecai dan rambut bergerak naik di dalam folikel, menjauhi akar dan salur darah yang membekalkan rambut dengan khasiat.



Antara punca masalah keguguran rambut adalah:

a) Keadaan kulit yang tidak sihat.
Kulit sihat mungkin disebabkan oleh kelemumur, sebum, jangkitan bakteria atau mikro organisma. 



b) Faktor Hormon

Faktor hormon selalunya disebabkan oleh keturunan. Selain dari ini, mengandung, melahirkan anak, berhenti makan pil perancang atau hampir nak capai menopaus boleh menyebabkan keguguran rambut sementara.



c) Penyakit
Terdapat beberapa penyakit yang boleh menyebabkan keguguran rambut. Ini termasuklah:

  • Masalah Thyroid
  • Alopecia areata - Sistem imun tubuh badan sendiri menyerang forlikel rambut. Menyebabkan tompokan rambut yang gugur
  • Kulit kepada diserang infeksi
  •  Penyakit kulit

d) Ubat-ubatan dan bahan kimia

e) Traction alopecia (selalu mendandan rambut dalam satu cara serta kekerapan menarik rambut)

f) Kekurangan nutrisi. Mungkin disebabkan oleh pemakanan tidak seimbang atau terlalu stress.




Treatment??


Apa yang saya mampu cadangkan hanyalah dari segi penjagaan kulit yang sihat dan dari segi pemakanan..


Amoi salun tadi telah menerangkan pada saya tentang pentingnya menjaga kebersihan kulit. Ni tips2 yang diberi...


  • Jika kulit cepat rasa berminyak, perlu basuh rambut selalu. Sebum yang terhasil boleh menyumbatkan folikel dan menyebabkan rambut gugur. Gunakan syampu yang boleh menanggalkan minyak berlebihan, kotoran tetapi tidak menanggalkan kelembapan yang diperlukan.
  • Jika terlalu berminyak, elakkan conditioner buat beberapa minggu
  • Sentiasa tukar @ basuh tuala, sarung bantal dan cadar katil
  • Sudah tentunya Amoi ini menperkenalkan tonik rambut pada saya. Tapi saya kata, saya nak cuba produk Shaklee NOURISHING SCALP TREATMENT


Dari segi pemakanan pula, banyak vitamin yang sesuai. Namun beberapa yang penting termasuklah Protin, Zink, GLA, Lecithin, Collagen Powder... He he banyak nya???
Tak pe cuba ambil Zinc complex dahulu.. Kerana zinc merupakan mineral yang membantu meransang regenerasi sel dan mengaktifkan enzim tubuh badan. Ia juga mengukuhkan shaf rambut...


Untuk pembersihan kulit kepala pula- Prosante Hair care. Terdapat produk Nourishing Scalp, Syampu, conditioner dan sray rambut.. Formula shaklee ini mengandungi 10 vitamin, meneral dan herba yang membantu membersihkan kulit disamping mengekalkan kelembapan. Ia juga memperkuatkan rambut agar kurang putus atau gugur semasa menyikat.



Ni Minimum ya...

Berbalik pada keadaan saya... Sekarang sudah nampak banyak anak-anak rambut tumbuh di hadapan kepala.. tapi saya ni makan banyak vitamin, namun untuk rambut ni saya telah tambah zinc dan collagen....

Ni saya share testimoni seorang kawan yang makan zinc complex sahaja...



Nak Tahu lebih lanjut PM saya ya....

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 


SALAM MESRA YA.....
Julie
HbN




**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


No comments:

Post a Comment