Monday 15 April 2013

KULIT SENSITIF (SENSITIVE SKIN)

Menurut myMetro, kulit sensitif berdasarkan simpton seperti gatal, kemerah-merahan, rasa panas, menyengat dan kekeringan yang membawa kepada penuaan awal semakin meningkat di Asia.

APAKAH KULIT SENSITIF?

Kulit sensitif dapat dilihat menerusi ciri-ciri fizikal seperti:
  • kulit yang lebih nipis
  • kulit terasa tegang akibat kekeringan
  • bertompok kemerah-merahan
  • menggelupas
  • mudah bertanda merah.

Biasanya kesan dari kulit sensitif adalah kelihatan seperti alahan. Ini disebabkan oleh pelbagai faktor antaranya adalah:
  • genetik
  • gaya hidup seperti tekanan
  • tabiat pemakanan
  • prosedur perubatan
  • alam sekitar seperti pencemaran dan perubahan cuaca.

Secara biologi kulit menjadi alah adalah pada lapisan epidermis atau lapisan kulit pelindung.

Kerengsaan yang terjadi ini terbahagi kepada 2.

1) Imunogen - apabila kulit diserang, sel kulit setempat mendapat amaran dan diaktifkan untuk melawan penyerang. Tindakan alahan pada kulit menyebabkan munculnya merah, sakit dan gatal.

2) Neurogenik pula dicetuskan oleh sistem imuniti tetapi ini diakibatkan oleh sistem saraf. Apabila  sistem saraf deria diaktifkan, saraf tersebut akan mengeluarkan bahan yang menyebabkan ketidakselesaan dan mengakibatkan kemerahan, sakit dan gatal.

Kulit yang mudah sensitif boleh mengakiatkan kerosakan sel yang berkekalan sekiranya ia tidak dirawat dan akan mengakibatkan masalah kulit yang serius dan penuaan pramatang.
Untuk merawat dan menjaga kulit sensitif, seseorang itu perlu mengelak melakukan perkara yang boleh menyebabkan alahan seperti membersih dengan terlalu kuat, memicit kulit muka, pengelupasan berlebihan atau terdedah kepada cuaca melampau.

Wanita perlu menggantikan fungsi perlindungan kulit dengan menggunakan produk penjagaan kulit yang lembap bagi menggantikan lipid semula jadi serta mengelak kehilangan lembapan. Selain itu, kulit harus dilindungi daripada pencemaran, sinaran matahari dan kerosakan akibat radikal bebas.
Paling penting, amalkan gaya hidup serta diet yang sihat.

Sumber: mymetro


Selain dari penjagaan kulit secara luaran, diet harian juga memainkan peranan dalam melindungi kulit. Vitamin tertentu membantu mempertahankan kulit dari berlaku kerosakan dan membaiki jika terjadinya kerosakan.
 
Vitamin yang sesuai memang telah diketahui ramai, Vitamin antioksidan A, C dan E. 

B Complex juga vitamin yang sesuai untuk kulit.. Ni saya petik dari pembacaan saya:

 These vitamins help keep skin moisturized. Keeping sensitive skin hydrated is important because dry skin is more sensitive and prone to itchiness. Vitamin B6 is particularly useful, as it helps ease sun sensitivity

Terdapat satu produk dari shaklee yang boleh membantu dalam alahan, NUTRIFERON.
Alahan yang disebabkan oleh alam sekitar seperti pencemaran, pendedahan kepada mikrob perlu dibentangi dengan sistem imun semulajadi kita. Nutriferon membantu dalam mendorong pengeluaran interferon semulajadi untuk melawan mikrob dan kesan alam sekitar. 

ok, Last but not least... Saya share testimoni ni ya.... Try la set kecantikan produk Shaklee, PM je la k..






Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 


SALAM MESRA YA.....
Julie
HbN



**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments:

Post a Comment