Sunday 22 July 2012

JERANGAT/PIGMEN MENJADI PUDAR DALAM 3 MINGGU

Saya nak share cerita kawan seperjuangan.. testimoninya dalam menggunakan GLA, VITAMIN C dan VITAMIN B COMPLEX dalam mengurangi parut jerawat dan jerangat.... Dalam 3 minggu saja jerangat dan parut jerawat menjadi pudar... MAcam mana ni boleh berlaku?? camni:-

1) Vitamin B complex - membantu kulit nampak sihat dan tidak kusam. Juga membantu memberi tona kulit yang seimbang.
2) Vitamin C - Meransangkan pembentukan kolagen, membantu menghalang pembentukan kedut dimuka, mengahalang otot jadi lembik, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmen dan jerangat.
3) GLA complex - Mencairkan sebum yang berminyak dan menggurangkan rongga yang tersumbat. Juga mnstabilkan hormon. Kadang kala hormon yang tidak stabil menghasilkan banyak melanin yang menyebabkan pembentukan pigmen dan jerangat. GLA complex juga mengandungi vitamin E.. vitamin anti penuaan, mengeluarkan minyak2 dalam liang kulit dan seterusnya membantu mengganti sel kulit yang mati..
 
Ini kisah testimoni yang saya cakapkan tadi, saya salin ni bulat2 ya.... (credit kepada Nor Amlizan)
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Kulit muka saya mula bermasalah selepas saya menamatkan sarjana muda farmasi pada tahun 2001. Ketika dalam latihan housemanship, saya telah mencuba satu set penjagaan kulit muka berasaskan tumbuhan. Lengkap pencuci, pelembap dan toner. Kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan jerawat dimukaku..haha.. muka saya ditumbuhi jerawat dan hasil usaha kreatif jari-jemariku.. ia meninggalkan kesan parut yg agay ketara.. sehinggakan ketika saya menghadiri majlis konvekesyen, rakan2 ada yang bertanya, "ko kena chicken pox ke?"... ouchh..

Satu demi satu bahan penjagaan kecantikan kulit saya cuba sehinggalah saya akhirnya mengambil keputusan untuk biarkan sahaja dan cucilah dengan air sahaja. Kemudian rakan saya memperkenalkan set penjagaan kulit berjenama luar negara.. saya cuba.. kulit saya agak sesuai.. tapi disebabkan saya sudah terlalu biasa dengan tidak menggunakan apa2, maka saya mula culas.

11 tahun berlalu dan kulit saya sudah jauh dari sifat keremajaannya.. jerangat hasil hyperpigmentasi sudah makin banyak. Hampir penuh bahagian pipi saya dipenuhi. Dahi dan hidung juga begitu. Alahai... disebabkan saya menggunakan tudung ekspress, maka saya tidak membelek langsung muka saya. Suami saya pula berkata begini... isterinya ini sentiasa cantik dimatanya...err..ye..baiklah terima kasih encik suami.

Sambung kisah set kecantikan.. pulang dari mengerjakan umrah pada awal June, saya terbuka hati untuk mengambil GLA disamping Vitamin C dan B Complex yang saya ambil kerana memberi sokongan moral pada suami saya... tanpa disedari (sayakan jarang tengok cermin.. moisturiser tak digunakan, pencuci muka- saya kongsi sahaja garnier light dgn suami- itupun mungkin sekali seminggu) kulit muka saya menjadi cerah dan taburan jerangat menjadi berkurangan. BUKAN HILANG TERUS tapi BERKURANGAN dengan signifikan. 
 
Gambar dibawah adalah gambar di bahagian dahi dan di bawah adalah di bahagian pipi. Bahagian pipi itu memang 'kepadatan populasi' jerangat yang bermaharajalela akibat kelalaian saya menjaga wajah amat kritikal.. isk.isk.isk... Ini berlaku dalam tempoh 3 minggu...dengan pengambilan berterusan dan juga jumlah air kosong seperti yang disarankan. Ianya tidak berlaku seperti kisah dogeng "makan hari ini, esok hilang..." TIDAK.. Ianya bukan begitu

Oleh kerana ini adalah makanan tambahan dalam bentuk vitamin/supplemen, kesannya perlu dinanti penuh sabar... itulah kisah saya.. alahai.. terasa pelik menulis testimoni.. tapi inilah yang mampu saya tulis.. saya tidak menulis dan menjanjikan bulan dan bintang.. akan tetapi perlukan kesabaran dan usaha juga. Kecantikan.. kesihatan.. itu anugerah Allah... maka jagalah.. dan kecantikan luaran mungkin boleh ditampal dengan bahan kosmetik ribuan ringgit akan tetapi kecantikan budi pekerti dengan akhlak muslimah solehah mampu pasti akan lebih mengindahkan kecantikan kulit wajahkan...



 Click untuk besarkan imej ya....

Sekian sahaja testimoni hari ini.. Jika anda mempunyai masalah pigmen atau jerangat.. Cuba GLA, VIT C dan B complex.. Ini adalah supplement minimum yang boleh diambil.... Cubalah jaga kecantikan dari segi dalaman dan luaran...

Boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-
EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL  
Atau like kat Fan Page:  HEALTHY BY NATURE

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.






No comments:

Post a Comment