Tuesday 3 September 2013

TAMBAH BERAT BADAN DALAM 10 HARI

Jika anda ingin meningkatkan berat badan anda, diingatkan ia adalah sama seperti mereka yang ingin menurunkan berat badan mereka; Perlu ada disiplin dan beberapa pengorbanan perlu dilakukan. Apatah lagi jika anda setkan nak tambah berat badan hanya dalam 10 sehari.
Bagi saya perkara ini agak mustahil... Namun setelah membaca artikel "How to gain weight in 10 days" dari livestrong.com, mungkin ia tidak mustahil...



STEP 1
Makan makanan yang padat dengan nutrien dan yang berkualiti tinggi.
Sangat-sangat disarankan memakan makanan yang rendah lemak tetapi tinggi dalam nutrien dan kalori, seperti kekacang, bijian, mentega kacang, buah-buahan kering, sayur-sayuran berkanji, telur, produk tenusu rendah lemak, bijirin dan sayuran kacang.
Makanan yang tinggi kalori, seperti burger, kentang goreng, kek keju, gula-gula, cincin bawang dan ais krim mungkin menarik perhatian anda, tetapi makanan ini tinggi dalam lemak dan gula mudah tepu, yang tidak baik untuk kesihatan anda.

STEP 2
Tingkatkan kalori harian anda. Kira berapa keperluan kalori harian anda dan tambahkan sebanyak 500 kalori lagi.

STEP 3
Tambahkan size hidangan makan dan makanlah beberapa kali dalam sehari. Makan setiap 2-3 jam agar kalori harian yang diperlukan dapat dipenuhi.Tambahkan portion makanan 2 kali ganda atau tambah sesuatu seperti buah-buahan atau 1 sudu peanut butter.
Satu contoh hidangan adalah: Brown Rice, satu mangkuk kecil sayur kacang, daging ayam bahagian dada yang dibakar dan sebiji apple. Hidangan makan perlu ada protin dan karbohidrat komplex.

STEP 4
Minum minuman yang mengandungi kalori yang sihat. Ambil jus semula jadi buah-buahan, susu, minuman bersukan dan nectars. Minum minuman ni dengan makanan dan diantara sarapan-makan tengahari dan pada masa minum petang. Ini untuk meningkatkan lagi kalori anda. Jauhkan diri dari soda, teh gula-manis dan minuman kopi berperisa, yang menyediakan banyak kalori tetapi nutrisi yang sedikit.

STEP 5
Bancuh minuman smoothies jika anda tidak mempunyai masa untuk makan. Smoothies adalah minuman yang dicampurkan dengan pelbagai jenis bahan. Dalam nak meningkatkan berat badan tambahkan bahan seperti yogurt, susu soya, almond butter, kekacang, serbuk protin, buah-buahan dan jus buah-buahan.
Satu contoh smoothie : 16oz susu soya berperisa coklat + serbuk protin + 1 scoop yogurt vanilla + 1 sudu almond butter + pisang + 3 ketul ais = memberikan smoothie dengan 750 kalori.

STEP 6
Makan sebelum tidur tapi pastikan ia adalah makanan yang sesuai ya. Contohnya: sanwic ayam + cheese atau campuran minuman protin powder + 1 sudu peanut butter.

STEP 7
Buat senaman yang mebina otot. Ini akan membantu anda menambah berat badan dari otot yang dibina. Bersenam juga boleh membantu meningkatkan selera makan seseorang.

Itulah beberapa perkara yang boleh membantu anda meningkatkan berat badan dengan cepat.
Jika anda tertanya-tanya apa itu serbuk protein, macam mana nak dapatkannya? Kami di Shaklee ada produk sebegini.. Seperti ESP - serbuk protin dari soya.... Meal Shakes - minuman yang kaya dengan vitamin dan mineral..

Seorang kawan saya telah menambahkan minuman Meal Shakes dalam menu harian beliau. Ini semua gara-gara nak habiskan Meal Shakes kerana Meal Shakes tu sebenarnya untuk meningkatkan kesihatan anaknya tetapi hanya perlu bagi sedikit sahaja setiap hari.. Jadi kawan saya tu pun tumpang minum sekali..

Tidak disangka kawan saya mendapat kesan yang sangat2 baik. Berat badan beliau meningkat 4kg dalam seminggu sahaja.

Ni perbualan kami...






 Tiga produk Shaklee yang sesuai dalam menambah berat badan...
Meal Shakes - minuman berkhasiat
ESP - Serbuk Protin
Performanc Drink - Minuman sukan

tambah berat badan


Sekian saja untuk hari ni ya.. Nak info PM saya ya....
 
Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 


* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


No comments:

Post a Comment