Wednesday 12 February 2014

IBU MENYUSUKAN ANAK, RASA PENING DAN NAK PENGSAN

Ibu-ibu menyusukan anak, jika anda antara yang sering merasa pening atau nak pengsan, jangan pandang remeh kepada masalah ini.

Terdapat beberapa sebab umum terjadinya rasa pening ni :-

1) Benign positional vertigo. Ini adalah keadaan dimana kita merasa pening selama 30 saat apabila bangun dari posisi miring (Side-lying position) selepas menyusukan anak.
2) Dehidrasi atau tidak cukup air dalam badan
3) Kurang kandungan gula dalam aliran darah
4) Mengandung
5) Kekurangan zat
6) Sakit seperti selsema, allergy, thyroid dlll

Dalam kebanyakkan kes, rasa pening ini tidak memerlukan ubat kerana ia anda mungkin hanya kekurangan air atau kurang makan. Jika anda merasa pening semasa berdiri, peganglah sesuatau untuk menyokong berat badan anda. Jangan angkat baby sehinggalah pening tu hilang.
Minum dam makan harian perlu cukup dan seimbang. Anda mungkin perlu minum air setiap kali anda menyusukan anak atau bila rasa pening.

Makan snek yang merangkumi protin dan karbohidrat diantara makan berat, anda macam pada pukul 10pagi dan 4 petang. Ini membantu menstabilkan kandungan glukos dalam darah. Apa-apa pun memang baik jika anda dapat nasihat dari doktor juga. 

Saya ingin lebarkan penjelasan 'kekurangan zat'. Kekurangn zat besi boleh menjadi penyebab kepada anemia. Salah satu symptom anemia adalah rasa pening. Ramai ibu yang mengalami masalah HB rendah semasa mengandung. Ada kalanya ia berlarutan sehingga ibu beranak dan menyusukan anak.
Jika ini adalah masalah anda, saya sangat2 cadangkan anda untuk mengamalkan supplement dari Shaklee khasnya produk VITALEA IRON FORMULA. Vitalea membekalkan multivitamin dan mineral termasuklah zat besi. Even pengguna2 Shaklee yang mengandung telah mendapat kesan kenaikan HB mereka selepas makan supplemen shaklee.
Ini antaranya:-






Namun Vitalea kalau boleh diambil dengan lengkapnya sebagai set Wellness, lagi bagus...

Ok, sampai ketemu lagi ya... Jika anda mo order Vita-Lea, yang sememangnya ada promo bulan ni, PM saya ya...

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 


SALAM MESRA YA.....
Julie
HbN














No comments:

Post a Comment