Thursday 29 November 2012

MEROKOK AKTIF/PASIF DAN SUPPLEMENT

Hello.. Pasti kita sedar pada kesan-kesan merokok baik pada perokok aktif mahupun yang pasif.

Perokok aktif adalah si perokok. Perokok pasif tu pula adalah seorang yang tidak merokok tetapi menghisap asap rokok yang dikeluarkan dari mulut atau hidung orang yang sedang merokok. Secara tidak lansung perokok pasif juga akan terdedah kepada kesan-kesan merokok.


Antara kesan jangka pendek merokok ialah mengurangkan fungsi otak disebabkan oleh pembebasan gas karbon dioksida dan pengurangan oksigen daripada asap rokok tersebut. Selain itu, menghisap rokok boleh mengganggu daya pendengaran dan penglihatan kerana mengurangkan kadar pengaliran darah ke seluruh tubuh badan.

Perokok selalunya mempunyai nafas yang berbau dan mudah mendapat jangkitan mulut dan gusi serta gigi menjadi kuning. Mereka yang merokok juga akan menghadapi kesukaran untuk bernafas dan mudah merasa letih apabila melakukan sesuatu pekerjaan terutamanya bersukan.

Kesan jangka panjang rokok. Rokok boleh membahayakankesihatan diri kerana bahan-bahan kimia yang dibebaskan daripada rokok yang bolehmengurangkan fungsi sekaligus merosakkan organ dalam tubuh kita. Sebagai contoh, nikotin yang ada didalam rokok boleh menyebabkan ketagihan sekiranya menghisap rokok secara berulangkali.
 Selain itu, tembakau boleh mengakibatkan penyakit jantung dan barah.Terdapat lebih kurang 63 bahan kimia didalam rokok yang akan menyebabkan barah paru-paru, mulut, usus, tekak dan payudara. Penghisap rokok tegar akan mempunyai risiko tinggi pada penyakitstrok, penyakit mulut dan gusi, osteoporosis, mandul dan penyakit paru-paru seperti asthmadan bronkitis ( jangkitan pada paru-paru).

Perokok pasif pula seperti contoh, kanak-kanak akan mudah mengidap penyakit paru-paru dan jantung seperti asthma, mengganggu pertumbuhan paru-paru, kecacatan pendengaran, mempunyai IQrendah, masalah kawalan motor, keguguran dan mati dalam kandungan. Ibu mengandung juga akan mengalami implikasi yang buruk terhadap bayi dalam kandungan seperti melahirkan bayi yang tidak cukup bulan dan bayi kurang berat badan.

Dalam penjagaan kesihatan, adalah penting bagi seseorang perokok aktif dan pasif untuk mempunyai diet pemakanan yang lengkap, ini termasuklah buah-buahan dan sayuran. Ini bertujuan untuk detox melawan radikal bebas yang dihasilkan oleh rokok. (Radikal bebas antara penyebab kanser)

Jika anda memilih untuk mengambil supplement maka antara yang penting adalah multivitamin, b complex, vitamin c. Untuk detox dan antioksidan pula Alfalfa,  vitamin e, carotomax dan DTX complex antara yang penting.. Dan jika yang berkemampuan sudah pastinya Vivix...

Kalau rasa banyak sangat, tidak perlulah makan semuanya.. PM saya untuk vitamin yang minimum perlu diambil... Boleh saya terangkan secara detail...


Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email:  juliemauryn@yahoo.com
 **These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 



No comments:

Post a Comment