Monday 7 April 2014

RAHSIA KULIT CANTIK WANITA ASIA

Wanita dari kebanyakkan negara di Asia dikatakan mempunyai tahap kesihatan yang baik dan jangka masa kehidupan yang lebih panjang.
Antara sebabnya adalah kerana diet tradisi mereka.
Ini adalah petikan yang saya baca tadi. Dari http://www.huffingtonpost.ca


Women from many of the countries in Asia enjoy good health and a longer lifespan thanks to their traditional diets -- Japan has more than 50,000 centenarians, for example, and China traditionally has low rates of breast cancer. It turns out that some of the homegrown secrets that keep Asian women healthy on the inside also help them look great on the outside.

Dikatakan negara Jepun mempunyai lebih dari 50, 000 orang berumur lebih dari 100 tahun.
Negara China pula mempunyai kadar pesakit breast cancer yang rendah.
Rahsia sebenarnya adalah pemakanan mereka yang telah lama diamalkan secara tradisional.

Negara seperti China, Jepun dan India telah lama terkenal dengan amalan mereka suka minum teh, makanan yang kaya dengan buah-buahan dan sayuran dan macam-macam lagi.

Nah saya sharekan 9 cara penjagaan kecantikan secara tradisi mereka...



MASK (masker)
Mask sangat-sangat popular di Jepun dan Korea sebagai rutin kecantikan mereka. Mask ini selalunya mengandungi ingridient anti penuaan. Dan ia mempunyai berbagai jenis dan disesuaikan mengikut jenis kulit. Antara yang popular adalah mask yang kaya dengan vitamin dan memberi kelembapan pada kulit sepanjang 24 jam.

Cerahkan bintik hitam dengan Mint (Pudina)
Daun pudina terkenal untuk mencerahkan bintik hitam yang disebabkan oleh cahaya matahari atau parut jerawat. Caranya: tumbuk atau haluskan daun pudina sehingga menjadi pes. Letakkan pada muka sebagai mask dan biarkan selama 15 minit. Kena buat tiap-tiap hari untuk lihat kesan yang baik.
Mint mengandungi flavonoid, phenolic acids, triterpenes, vitamin C dan provitamin (precursor vitamin) A, mineral fosfor; besi; kalsium dan potasium.

Makan Goji Berries (Wolf berries)
Dalam ubat traditinal China, dipercayaii dengan memakan Goji berries atau Wolf erries dipercayaii dapat memberi nutrisi kepada hati dan darah, yang mana berkait dengan kesihatan dan kecantikan kulit. Bonusnya pula, berries kaya dengan vitamin C dan beta carotene; Vitamin penting untuk kecantikan kulit.

Cuci kulit dengan air beras
Ini dikatakan mampu meningkatkan kelembutan kulit. Beras adalah sumber kepada antioksidan seperti vitamin e. Vitamin antioksidan membantu melawan bahan cemar yang merosakkan kulit.

Buat Pengelupasan dengan biji kopi
Ini telah lama digunakan di Indonesia. Kopi mengandungi kafein yang merupakan bahan pengelupasan yang natural dan ia sangat2 power. Ia antiradang dan boleh membantu dalam penghasilan kollagen. Secara tidak lansung ia menjadi produk untuk menegangkan kulit.

Minyak Alma
Minyak ni terkenal di India untuk mendapatkan rambut yang sihat, kuat, tebal dan menghalang masalah keguguran rambut. Ia sebenarnya minyak gooseberry yang kaya dengan vitamin C.

Gunakan Matcha sebagai Mask
Matcha ni adalah Teh hijau. Terkenal semasa upacara teh di Negara Jepun. Ia kaya dengan anti oksidan. Membantu mencerahkan kulit dan merawat jerawat.

Gunakan Rumpair laut (Seaweed)
Dengan meletakkan rumpair laut pada muka, ia mengandungi kandungan pengelupasan semulajadi untuk menanggalkan sel-sel kulit yang mati. Ini antara favret di negara China dan Jepun.

Itulah beberapa tips tradisi orang-orang Asia. Tidak hairanlah wanita Korea dan Jepun ramai mempunyai kulit halus dan licin.
Jika dilihat kandungan bahan-bahan tradisi diatas, rata-rata menerangkan kandungan anti oksidan, vitamin c, beta carotene dan Vitamin e. Di nyatakan juga kebaikan berries, rumput air dan teh hijau.

Sememangnya ini adalah makanan atau vitamin no 1 untuk kecantikan kulit.
Ingan beauty from inside and out ya!
Vitamin dan makanan ini ada dalam bentuk supplement keluaran Shaklee.
Jadi, bagi wanita seperti saya... malas nak makan ini itu, malas nak pakai mask.. telan je la supplemen...

Ini set paling asas bagi set kulit.. Namun Shaklee mempunyai banyak lagi produk kecantikkan kulit. Seperti berries, teh hijau, collagen, skin care, semuanya ada...



 



Jika nak ORDER, pm saya je... konsultasi tip top ya... :-

Add Fbook saya Julie Mauryn Gumpil , boleh kita chating terus...
Like fanpage saya: Healthy by Nature, untuk harga istimewa dan info kesihatan secara percuma
SMS : 012 2395501
Email: juliemauryn@yahoo.com 

 


* These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

No comments:

Post a Comment