Monday 24 September 2012

ALFALFA UNTUK LELAKI DAN WANITA : bukan setakat meningkatkan supply susuibu

Alfalfa (Medicago sativa) telah digunakan sebagai makanan dan sebagai 'ubat herba' sejak berkurun lamanya. Telah terkenal sebagai Raja segala tumbuhan kerana kandungannya yang kaya dengan kalsium, fosforus ,zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavonoid, pelbagai mineral dan vitamin. Ia dipercayai dapat mengubati masalah kesihatan, arthiris dan masalah buah pinggang. Ia juga merupakan makanan utama bagi binatang ternakan termasuklah lembu tenusu, kuda dlll.

Alfalfa juga telah terkenal sebagai galactagogue, bermaksud ia membantu meningkatkan supply susuibu.


KEGUNAAN DAN KEBAIKAN ALFALFA
  1. Alfalfa sangat kaya dengan nutrisi. Mengandungi berbagai vitamin dan mineral dan kaya dengan antioksidan. Rendah dalam lemak dan kolestrol. Menjadi sumber protin dan fiber yang baik.
  2. Digunakan sebagai Milk Booster
  3. Membantu sistem penghadaman
  4. Membantu menggurangkan kesakitan dalam badan - seperti sakit belakang dan sendi
  5. Membantu mengawal tekanan darah tinggi.
  6. Menstabilkan kandungan gula dalam darah
  7. Melegakan keletihan
  8. Membantu menyingkirkan lemak dan kolestrol
  9. Merawat arthitis
  10. Baik untuk masalah alergy dan eczema
  11. Melawan alahan seperti sensitif hidung, kurap, bau badan 
  12. Mencuci usus dan membantu menyingkirkan toksik
  13. Mencuci buah pinggan dan merawat kencing kotor
  14. Menuetralkan asid dalam badan
  15. Melegakan sembelit
  16. Detox seluruh badan - mencuci darah, hati dan usus
  17.  Merawat masalah keputihan 
  18. DAn banyak lagi

 

 Alfalfa dan Penghasilan Susuibu

Walaupun Alfalfa telah lama digunakan sebagai herba yang membantu meningkatkan susuibu, namun cara pengambilannya perlulah secara sederhana. 

Alfalfa disalurkan ke susuibu dan selamat untuk baby (baby yang tidak mempunyai masalah kesihatan seperti jaundis dan g6pd), namun, pengambilan alfalfa yang tinggi mungkin menyebabkan ceret beret pada baby. Cara yang terbaik adalah dengan penambahan alfalfa secara perlahan-lahan dalam diet harian anda.

Terdapat juga masalah dimana ibu mendapati susuibu mereka terlebih banyak sehingga menyebabkan kesakitan dan masalah mastitis. Ini selalunya berlaku pada masa pantang.. Jika ini berlaku hadkan pengambilan Alfalfa.


PERBEZAAN SHAKLEE

Alfalfa Complex merupakan Formula SHaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr Shaklee dalam tahun 1950an. Dibuat daripada tanaman Alfalfa (Medicago sativa) secara organik. Hanya daun-daun alfalfa yang dituai dan dikeringkan dengan udara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung didalamnya. Daun alfalfa yang kering kemudiannya dibiarkan menjadi serbuk dan dikompres untuk menjadi tablet dengan  menggunakan haba yang rendah untuk mengawal aktiviti enzim.. Agar hasil produk adalah seakan-akan sama dengan alfalfa semulajadi.

YAng bestnya alfalfa complex tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis, pewarna, bahan pengawet tambahan, fungisid,bakteriosid, hormon2 sintetik,pengawalatur tumbesaran atau bahan2 kimia.

  * Sila minta consultasi jika anda mempunyai masalah kesihatan seperti g6pd, SLE sebelum mengambil alfalfa


Berminat? Contact saya ya.....
EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL
Atau like kat Fan Page: HEALTHY BY NATURE


**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 





2 comments:

  1. salam sis..saya dah makn supp ni almost 1 month but i think takde ape2 perubahan pon? it' because saya kerap minum air teh?

    ReplyDelete
  2. Salam sis.. Sis makan alfalfa untuk tujuan meningkat susuibu ke?
    Teh mengandungi kompaun Tannin yang boleh bertindak dengan beberapa mineral dan ini menghalang penyerapan oleh tubuh badan.. Jika boleh jarakkan 1-2 jam barulah minum teh ya..

    ReplyDelete