Thursday 17 May 2012

KALSIUM DAN OMEGA-3: SUPPLEMEN PENTING SEMASA MENGANDUNG SELAIN ASID FOLIK/OBIMIN

Sepanjang masa mengandung pemakanan vitamin merupakan perkara yang penting dalam memastikan perkembangan dan pembesaran bayi dalam kandungan.
Asid Folik/Obimin yang diberi oleh mana-mana doktor hospital atau klinik bersalin perlu diambil setiap hari. Namun selain dari itu terdapat 2 supplemen yang perlu dititik beratkan juga untuk memastikan kesihatan siibu dan perkembangan bayi terjaga. Dua supplemen ini adalah kalsium dan Omega-3.

KALSIUM

Apabila anda mengandung, bayi anda memerlukan kalsium untuk membina tulang dan gigi yang kuat; untuk perkembangan jantung yang sihat, saraf, dan otot; untuk perkembangan degupan jantung yang normal dan membantu dalam kebolehan pembekuan darah. Jika anda tidak mendapat kalsium yang cukup dalam diet anda apabila sedang hamil, bayi anda akan menarik mineral ini daripada tulang anda. Ini boleh menjejaskan kesihatan anda sendiri di kemudian hari.


Jumlah Kalsium yang diperlukan oleh wanita mengandung adalah:

Wanita yang berusia lebih daripada 18thn:  1,000 miligram (mg) sehari sebelum, semasa dan selepas kehamilan

Wanita 18thn ke bawah: 1300 mg

Ramai antara kita sukar untuk mendapat mineral yang penting ini dengan secukupnya. Untuk memenuhi keperluan harian ini, pastikan pemakanan harian terdiri dari empat hidangan produk tenusu atau makanan lain yang kaya dengan kalsium sehari.

Walaupun selepas bayi anda yang dilahirkan dan anda telah selesai dalam perjalanan penyusuan, pengambilan kalsium perlu diteruskan. Anda akan memerlukan mineral untuk membantu menguatkan tulang dan mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis) di kemudian hari.


Sumber kalsium dari makanan

Produk tenusu susu dan lain-lain adalah kaya dengan kalsium. Begitu juga dengan ikan dalam tin dan makanan diperkaya kalsium seperti minuman bijirin, jus, soya dan beras, dan roti. Namun tidak semua jenama adalah diperkaya dengan kalsium ye, jadi periksa label.

1 cawan plain yogurt susu skim: 488 mg
1 cawan yogurt buah-buahan tanpa lemak: 345 mg
1/2 cawan bahagian-skim ricotta keju: 337 mg
3 auns sardin (toskan pepejal dengan tulang): 324 mg
8 auns susu tanpa lemak: 301 mg
1 cawan jus oren yang diperkaya kalsium: 300 mg
1 auns keju Gruyere: 287 mg

1 auns keju mozzarella: 222 mg
1 auns keju cheddar: 204 mg
3 auns tin ikan salmon merah jambu, dengan tulang dan cecair: 181 mg
1/2 cawan bayam yang dimasak: 136 mg

1 cawan keju kotej tanpa lemak: 125 mg
1/2 cawan lobak rebus: 98 mg

1 sudu besar biji bijan: 88 mg
1 auns (kira-kira 23 badam panggang kering keseluruhannya): 75 mg
2 keping roti gardenia: 143mg

Perlu tak anda mengambil supplemen?

Untuk pengetahuan, tidak ada kalsium dalam Asid Folik atau Obimin. SSElain dari pemakananan. anda boleh mengambil suplemen kalsium.

Pastikan jumlah kalsium keseluruhan, yakni dari makanan, supplemen dan air tidak melebihi 2500mg.


Pengambilan vitamin D dan magnesium yang mencukupi adalah perlu agar badan anda menyerap kalsium dengan efektif.



Asid Lemak Omega-3

Omega-3 adalah asid lemak yang penting untuk kesihatan dan perkembangan bayi dalam kandungan. 2 jenis Omega-3 yang penting adalah EPA dan DHA. EPA menyokong jantung, sistem imun, dan tindak balas keradangan. DHA menyokong otak, mata, dan sistem saraf pusat iaitu mengapa ia adalah unik penting untuk wanita mengandung dan menyusu.

Omega-3 telah didapati penting untuk pembangunan neurologi dan penglihatan bayi. Walau bagaimanapun, ramai orang tidak sedar akan kepentingan nutrien ini. Omega-3 juga digunakan selepas bersalin untuk menghasilkan susu ibu. Dengan setiap kehamilan berikutnya, omega-3 dalam tubuh ibu akan terus berkurangan. Kajian telah mengesahkan bahawa menambah EPA dan DHA kepada diet seorang wanita hamil mempunyai kesan positif kepada pembangunan bayi. Kajian juga telah menunjukkan bahawa penggunaan yang lebih tinggi omega-3 boleh mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi. Ini termasuklah EKZEMA dan ASMA.

Pengambilan EPA dan DHA juga dapat membantu dalam mengurangkan risiko kelahiran pra-matang dan mengurangkan risiko 'pre-eklampsia'. Kekurangan Omega-3 akan meningkatkan risiko ibu untuk berada dalam keadaan kemurungan. Ini menjelaskan mengapa terjadinya kecelaruan mood postpartum.

Ini adalah product Shaklee yang membekalkan Kalsium dan Omega 3:
Ostematrix - Bukan sahaja membekalkan Kalsium malah Magnesium, vitamin d dan lain-lain mineral untuk pembentukkan tulang.. Yang bestnya, ia membantu dalam masalah sembelit....

OmegaGuard- Sumber dari minyak ikan yang terbaik. Membekalkan DHA dan EPA.




Nak cuba produk Shaklee?  Boleh hubungi saya dengan berbagai cara:-
EMAIL: juliemauryn@yahoo.com
SMS: 0122395501
Add saya di facebook: JULIE MAURYN GUMPIL  
Atau like kat Fan Page:  HEALTHY BY NATURE
Salam Sayang dari Heathy by Nature...

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.





2 comments: